In januari 1999 startte ik samen met mijn echtgenoot Peter van Lindonk PINC Conference, een jaarlijkse conferentie over People, Ideas, Nature & Creativity. Een volle dag waarin 16 sprekers hun onverwachte verhalen met je delen, afgewisseld met culinaire en andere verrassingen. Sinds 2014 is er ook een Amerikaanse editie van PINC in Florida.
Negentien jaar lang zocht en vond ik jaarlijks 16 (inter)nationale storytellers die hun verhaal op PINC kwamen vertellen. Door deze unieke sprekers-database kon ik ook andere opdrachtgevers helpen met het samenstellen van hun programma voor een event, van een middag voor een advocatenkantoor tot een reis naar Zwitserland met een groep ingenieurs.
Samen met een wisselend ad hoc team creëerden wij bijeenkomsten voor o.a. KLM, Ahold, Boekel de Nerée, Van Doorne, Koninklijk Nivra (NBA), Ministerie van Justitie, Strukton, KiKa, AAW en Van Harte & Lingsma, waarin – naast het creatieve concept – de storytellers altijd een belangrijke rol speelden.
Het begon al toen we de uitgeverij nog hadden. Nooit zomaar het eerste exemplaar uitreiken aan de directeur van een bedrijf, maar altijd iets speciaals organiseren voor de mensen die aan het project gewerkt hadden. Daarna kwamen er steeds meer vragen of we niet een middag, een reisje of een dag met een speciaal thema wilden organiseren. Wat vooral aansprak was onze persoonlijke en gedetailleerde aanpak. Inmiddels hebben we een mooie lijst van opdrachtgevers waarvoor we gewerkt hebben. Ook bij deze specials gaat het om het onverwachte. De focus is iets minder op een dag vol storytellers, maar de zoektocht naar de onbekende storytellers die nog lang in je hoofd blijven zitten, gaat onverminderd voort.
Niet alleen is er nu een prachtige database van PINC storytellers, maar ik blijf doorgaan met veel lezen, luisteren, kijken, reizen en op het onbekende afstappen. Ik houd van onverwachte sprekers, en dat moet je als bedrijf ook willen als je mij aan de slag gaat.
Over storytelling gesproken: luister naar mijn verhaal over het boek Prikkels dat we voor Albert Heijn bedachten en realiseerden. Een mooie manier om je event extra aandacht te geven.
De eerste PINC Conferentie vond plaats in mei 2000. Er volgden er nog 18 in Zeist en vanaf 2014 is er ook een Amerikaanse versie. PINC was de eerste ‘horizontale’ conferentie in Nederland; een volle dag met 16 sprekers uit verschillende disciplines die je hersens totaal overhoop gooiden. Peter en ik zagen onmiddellijk de kracht om op deze manier te horen hoe anderen denken, dat maakt je zelf opener en creatiever. Tussendoor verzonnen we kleine prikkelende intermezzo’s, die ook nergens mee te maken hadden, maar die even rust in je hoofd creëerden. Voor ons was altijd het criterium: storytellers die inspireren, geen mensen die over inspiratie spreken. Hoe kom je aan de sprekers was altijd de vraag. Daar kan ik kort over zijn: veel lezen, luisteren, kijken, reizen en op het onbekende afstappen.
We hebben 19 prachtige PINC Conferenties neergezet in Nederland en vanaf PINC.20 is het stokje in handen van de Amerikaanse partner Anand Pallegar van DreamLarge. Hij gaat, wel samen met mij, PINC aanpassen aan deze spannende tijden.